onsdag 10. mars 2010

Skippertak på skolen og reiseplaner

Min hybelvenninne Lucie kom stormende inn til meg på rommet mitt i går kveld, jublende glad over å ha funnet grisebillige flybilletter til Palma de Mallorca, som har vært hennes drømmedestinasjon så lenge hun kan huske. - Maja, du blir vel med, eller? En flybillett tur retur fra Madrid til 180 NOK kan man ikke si nei til, bussturen fra Pamplona til Madrid går jo til samme prisen. I utgangspunktet så er jeg vel heller ikke så vanskelig å overtale når det gjelder reise.

Så i slutten av påskeferien drar vi til Mallorca! Fire netter, fra 6 – 10 april. Vi har ikke lagd så mange planer enda, men satser på å få til noen utflukter fra Palma og se litt mer av øya. Gleder meg!

En palme fra San Sebastián

Skippertak på skolen
De få stundene som ikke går til reiseplanlegging dedikeres til studier. Arbeidsmengden har tatt seg opp betraktelig og innleveringer og eksamener hoper seg opp. Jeg har også et ønske om å gjøre mest mulig unna før påskeferien så jeg kan reise med hodet fritt for skolearbeid.

Nå om dagen holder jeg på å skrive en oppgave om den nye abortloven i Spania som trer i kraft fra juli, samt å sammenlikne den med loven i Norge. Og det er ganske vanskelig å lese spanske lover, alt står skrevet så innviklet og høytidelig. Oppunder 2000 ord skal ned på papiret. I tillegg så har jeg to prosjekter på gang i muntlig spansk, hvor jeg skal legge fram et tema som vi kan debattere om i klassen, samt intervjue spanjolene om et valgfritt tema og skrive en liten avhandling av det etterpå. Jeg har jo da selvfølgelig valgt reise som tema, for selv har jeg jo et reisehjerte big time, dog kanskje med litt sjeldne og spesielle reisemål. Men det kan være spennende å høre litt hvor andre folk kunne tenke seg å dra til, og ikke minst hva spanjolene tenker om en tur til Norge.

Påskeferien er jo rett rundt hjørnet, så det er bare å bite sammen tenna og stå på.

En av de mange tapasbarene, akkurat denne er fra San Sebastián.

Og ja, jeg er fortsatt norsklærer
Når tiden strekker til, ca to kvelder i uka, møtes Alfonso og jeg for et språkbytte. Som regel ender vi opp med å diskutere diverse temaer i stedet for å pugge norsk, og vi blir nok aldri ferdige med evolusjonsteorien vs Gud. Jeg prøver også å forklare litt om den norske kulturen. Alfonso ser på meg som en gave fra himmelen, endelig etter ti års venting har han truffet en nordmann som kan lære han norsk og være behjelpelig med evt lengre opphold i Norge. Han er vel en av de enste spanjolene jeg har møtt som drømmer om å flytte til Norge, nærmere bestemt Stavanger. Han har forelsket seg helt i byen selv om han aldri har vært der. I den sammenheng har jeg tatt han i hånda på at dersom han flytter til Stavanger, så skal jeg gå over fjellet fra Tønsberg (eller hvor jeg måtte befinne meg) til Stavanger og besøke han, enten til fots eller til hest. Kanskje det var litt drastisk å love han det, men jeg skal holde mitt ord hvis det blir nordmann av han.

Dersom været holder seg skal Maya fra Japan, Marie (Tsjekkia) og jeg gå en liten bit av pilgrimsveien neste helg som dagstur videre fra Pamplona. Men nå snør det.

Sees til sommeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar