søndag 11. april 2010

Mallorca, dag 1 og 2

Hvordan skal jeg begynne? Turen til Mallorca har vært et lite eventyr!

Lucie og jeg tok billigfly fra Madrid til Palma på tirsdag, 180 NOK tur-retur med Ryanair. Vi bodde på et 3 stjernes hotell til 120 NOK natta inkludert frokost, et utrolig kupp! Staben var dessuten ekstremt hyggelige og hjalp oss med alt, fikset til og med en leiebil for tre dager til 200 kroner dagen, all forsikring inkludert.

Vi ankom Palma de Mallorca på tirsdag ettermiddag og gjorde ikke annet enn å vandre litt i gatene og langs stranda og spise kjempegod mat på restaurant før vi tok kvelden, vi var ganske slitne begge to etter å ha tatt buss i fem timer fra Pamplona til Madrid kl seks på morgenen.

Onsdag morgen hentet vi bilen og satte kursen mot sørvest. Siden Lucie ikke har førerkort enda hadde jeg ikke annet valg enn å være sjåfør, og det var med skrekkblandet fryd vi trillet rundt gatehjørnet i vår sorte lille bil. Spanjolene er jo kjent for å ikke være av de aller høfligste eller forsiktigste på veiene. Men vi overlevde!

Illa Dragonera

Vi var innom byen Andratx, som vi kjørte oss litt fast i og ikke klarte å komme ut av før på andre forsøk. Videre dro vi til den lille havnebyen Sant Elm, som hadde mye mere sjel. Her ble dagens første is fortært og vi tok derifra også båt over til øya Illa Dragonera, som er helt og holdent et naturreservat. Og Illa Dragonera var imponerende. Her var naturen nærmest urørt og vi gikk en times vandretur før vi dro tilbake til Sant Elm og kjørte videre.

Lucie venter på at båten skal komme og hente oss på Illa Dragonera og kjøre oss til Sant Elm

Fra Sant Elm bommet vi litt på veien og endte opp langt oppe i fjellet Tramuntana som strekker seg over hele vestsiden av øya. Her var veiene bratte, smale og svingete og vi sneglet oss nordover, med fantastisk utsikt. Så alt i alt gjorde det ingenting at vi tok en litt mindre vei, vi endte opp samme sted uansett. Oppe i fjellet passerte vi flere landsbyer, alle med sandfargete hus av stein og smale gater.

En av gatene i Sant Elm

Vi hadde fått anbefalt en rekke steder av to hyggelige damer vi møtte på dagen i forveien, og fulgte deres råd så godt vi kunne. Dog syntes vi at landsbyen Banyalbufar var en liten skuffelse, med alt for dyre restauranter og lite annet å by på enn en skjønn beliggenhet i fjellskråningen ned mot vannet. Byen Valldemossa forelsket vi oss derimot i, den hadde virkelig sjel. Her tilbragte vi litt lenger tid og Luci fikk også kjøpt seg en sølvring.

Banyalbufar

En park ved katedralen i Valldemossa

Valldemossa

Fra Valldemossa, hvor vi begge fikk lyst til å kjøpe oss et sommerhus, dro vil til Deiá og Sóller samt Port de Sóller, som ligger på rekke og rad. Alle disse tre landsbyene regnes som de beste og vakreste på Mallorca og er et must for de som tar turen opp til fjellet. Port de Sóller var finest, en herlig, fargerik liten havnelandsby. Her var det billige souvenirbutikker og vi fikk brukt noen euro begge to.

Port de Sóller

Før vi forlot Sóller og kjørte hjemover var det allerede begynt å skumre litt, så vi var sent hjemme. I tillegg så måtte vi navegere gjennom hele Palma med 400 000 innbyggere, finne riktig gate og en grei parkeringsplass. Og jeg er vandt til lille Tønsberg, og med dårlig bykart slet vi litt, men vi fant fram til slutt på ren flaks.

Palma, sett fra Castillo de Bellver siste dagen

Det ble paella og sangría på restaurant til kvelden, og trøttheten forsvant i takt med inntaket.