mandag 12. april 2010

Mallorca dag 4 og 5

Fredag var siste dag med leiebil og det var jeg ganske glad for, for det er innmari slitsomt å være eneste sjåfør i hele tre dager og kjøre fra morgen til kveld. Turen gikk østover til Porto Cristo og Coves del Drach, dragenes hule/grotte. Veien bar preg av at vi var mer på flatlandet og det gikk i 100 på hovedveien. Mye, mye lettere, og det var også første dagen vi ikke kjørte oss fast :)


Grottene i Porto Cristo var imponerende. Vi var med på guidet tur og var også med i robåt over innsjøen inne i grotta, som er en av de største underjordiske innsjøene vi kjenner til. Det var dessverre ikke lov til å ta bilder inne i grotta, selv ikke uten blitz.

Nísperos

I Porto Cristo var jeg så heldig å støte på et tre med nísperos, en himmelsk god frukt som jeg spiste mengder av i Guatemala og som jeg ikke har klart å oppspore siden. Jeg våget ikke stjele mer enn en nísperos fra treet, og selv om den ikke var helt moden smakte den nydelig. Å som jeg har savnet nísperos!

Palma, katedralen i bakgrunnen

Vi hadde ikke mere på kjøreplanen den dagen og parkerte bilen ved hotellet og tok buss til sentrum av Palma.Var innom katedralen og Banys Árabs før kvelden tok oss igjen.


 Banys Árabs, en berømt hage/park i Palma

På lørdag tok vi buss inn til sentrum og så Palma ordentlig for første gang, i gå var vi bare innom en snartur.  Palma er flott, men jeg fortrekker alltid natur framfor enhver by, så Lucie bestemte retning og hva vi skulle se og så fulgt jeg etter. Og jeg tror vi fikk sett alt det "obligatoriske", som katedralen, to kirker til, hage/park og litt mer.


Og Lucie så sin første solnedgang ved havet

Vi tok også en 15 min busstur til Castillo de Bellver, som var imponerende. Ekstremt flott utsikt over hele Palma, og absolutt verdt slitet med å gå helt opp til toppen. 

Toppen av Castillo de Bellver

Vi bussa tilbake til hotellet for å hente bagasjen og tok flyet tilbake til Madrid kl 21. Bussen til Pamplona gikk ikke før kl 7 på morgenen, så vi hadde planer om å sove litt på busstasjonen. Men den stengte de, så der kunne vi ikke være. To spanske damer hadde samme problemet, og de slang seg med oss. Idoya og Begonia het de, så da var vi i alle fall fire stykker som vandret gatelangs i Madrid natt til søndag. Vi hadde det egentlig ganske koselig, satte oss på en benk i en park og prata og spiste nøtter og godteri og det vi ellers hadde med oss, og damene spanderte kakao på oss. Da klokka var halv fem var vi veeeeldig kalde, så da satte vi oss på en buss og tok en times rundtur i Madrid, og halv seks åpna busstasjonen igjen. Det er nok en tatt jeg ikke glemmer :)

Hele turen til Mallorca var et eventyr, alt har gått smertfritt! Til og med leiebil fiksa vi uten problemer. Jeg vil tilbake!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar