onsdag 21. april 2010

Mamma og pappa på besøk

I forrige uke fikk jeg besøk av mamma og pappa. Det var kjempefint å se dem igjen!

De ankom Pamplona mandag kveld, og jeg møtte dem på hotellet. Vi gikk en liten tur i gamlebyen og spiste tapas på bar. Og til mammas store forskrekkelse så bruker de ikke askebeger i baren, her kastes sneipen på gulvet. Utrolig!



Tirsdag
På tirsdag var jeg en snartur på skolen, men allerede halv elleve var vil klare i leiebilen til mamma og pappa og kjørte mot San Sebastián. Vi kjørte småveier både fram og tilbake for å se litt mer av landet, og jeg blir stadig overrasket over hvor fint det er her. I San Sebastián var det sol og til tider ganske varmt, men med avkjølende vind innimellom, så genseren beholdt vi på.
Det ble igjen enda mere tapas før vi dro tilbake til Pamplona.

 Mamma og pappa på stranda i San Sebastián

På kvelden spiste vi middag ute på en bar, dagens meny. De var veldig fleksible og fikset vegetar til meg uten problemer. Må bare si noen ord om hva dagens meny inneholdt, og til hvilken pris.For vi fikk to retter, og de var mer enn store nok for meg, jeg ble mett på den første, samt dessert og brød og vin til. Og vi fikk hele to vinflasker inkludert i prisen, en rødvin og en hvitvin. Og gjett hva vi betalte? 95 NOK per person!!!!! Det er deilig å være norsk i Spania :)

Et utkikkspunkt langs veien fra San S.

Onsdag
Igjen en liten tur på skolen, jeg hadde nemlig eksamen både torsdag og fredag og ville derfor få med meg undervisningen.

 Sangüesa

I dag gikk kjøreturen til den lille byen Sangüesa, en stille liten landsby med flere kirker og monumenter.


Videre dro vi til klosteret i Leyre, som desverre var stengt da vi kom fram, men det var mer enn nok imponerende fra utsiden. Må jo også nevne at vi valgte småveier også denne gangen, men mått gi oss tapt og snu ved et tilfellet da vi forvillet oss langt utpå landsbygda og traktorveier. Vi fikk i alle fall sett en mengde vintrær og hvordan jordbruket i Navarra er :)

 Her har vi nettopp snudd bilen, bak oss stopper veien.


Klosteret i Leyre

Vi var også innom Lumbier og Arbayún for å se litt spesiell natur, her har nemlig elven gravd seg ned i fjellet og lagd to lange, dype kløfter/canyon. Det var ganske spesielt. Og i Lumbier krydde det av ørner, de fløy veldig nærmer og vi så mengder av dem. Desverre fikk jeg ingen gode bilder av dem...

 Lumbier
 Arbayún

Torsdag
En liten gramatikkeksamen som jeg klarte å få hele 96% på, før jeg møtte mamma og pappa til lunsj på café Iruña, altså stamkafeen til Hemingway. Et meget magert vegetarutvalg, men heldigvis en snill kokk som lagde en bocadillo til meg på forespørsel. Denne dagen var øremerket Pamplona, og mens jeg var på skolen så gjorde mamma og pappa seg litt bedre kjent med byen.
Vi var også innom markedet for å handle inn litt mat, for denne kvelden lagde vi middag i leiligheten min. Veldig koselig.

Flystopp
Vulkanen på Island har lagd kaos for mange, og mamma og pappa ble hardt rammet. De dro tilbake til Bracelona på fredag i steden for lørdag for å prøve å skaffe seg en alternativ transportmetode hjem. Og med hjelp av haikesentralen på VG satt de på med en norsk kunstner som holder til like over grensen og som skulle hjem. Veldig kjedelig å miste en dag sammen med dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar