søndag 14. februar 2010

Helgen med det rare i

Feiring av kinesisk nyttår, middag fredag og lørdag, og diverse andre småting har gjort dette til en anderledes helg.

SYV RETTERS MIDDAG PÅ KINESISK RESTAURANT
Fredag kveld studerte jeg sammen med Alfonso igjen på biblioteket, og da vi var ferdige skulle han videre på en restaurant for å feire nyttår for Kina sammen med medstudentene sine. Han studerer jo kinesisk så da synes de det jo er gøy å holde følge med den kinesiske kulturen også. Og jeg ble med. Syv retters middag, stort sett veldig godt og jeg fikk til og med servert egen vegetarrett der det var mulig, samt en dessert som ingen likte, bortsett fra Alfonso og læreren da som er kinesisk. Desserten var en salig blanding varm flytende gelé konsistens med klumper i, med en gussen farge og ganske så smakløs. Ekte kinesisk. Og det bør nevnes at spanjolene spiser seint, så jeg var ikke hjemme før kl ett.

Maria i ekte studiemodus, he he :)

På restauranten tok kelnerne jakkene våre, og jeg hadde mobilen min i den, så fikk ikke sagt ifra til Lucia og Maria (romkameratene) at jeg ikke kom hjem med det første. Normalt er jeg jo hjemme før ni i alle fall. Så da jeg gikk hjem, så jeg at jeg hadde fire ubesvarte anrop og msn fra Maria: Maja, er alt bra? Vi er bekymra for deg, du pleier jo ikke å være så lenge ute. Og da jeg kom hjem møtte Lucia meg i døra, MAJA!!!!! HVOR HAR DU VÆRT!!!!! HADDE DU VÆRT MIN UNGE SÅ.......... De hadde begynt å bli ganske bekymra. Apology acceptet og alt er bra, de syntes jo bare det var kjempekult å høre at jeg hadde vært ute og spist. Men nå har vi lagd en avtale om at hvis jeg blir ute lenger enn til tolv, så skal jeg sende en melding, og hvis Maria eller Lucia blir ute lenger enn til kl 2, så skal de si ifra til meg. Merk dere tidsforskjellene, he he :) Det er fint å vite at jeg har to som passer på meg.

Middagen lørdag kveld

MIDDAGSELSKAP HJEMME
På lørdag kveld inviterte jeg Maya fra Japan på middag. Jeg lagde middag og hun tok med dessert. Maya går i spansk skriftlig sammen med meg, vi sitter ved siden av heverandre og går under navnene Maja den første og Maya den andre, siden uttalen er den samme. Lucia og Maria inviterte noen av sine venner, så da var vi syv stykker som spiste mine vegetartapas, som heldigvis ble en sukess, sammen med noen tsjekkiske pannekaker lignende greier som Lucia lagde.

 Det er ikke alltid like lett å bli klok på spanske oppskrifter. Og med verken ovn (!) eller blender ble det litt improvisering, men resultatet ble overraskende godt!

Men før vi kom så langt måtte vi jo lage maten, og vi hev oss på noen fristende tapas fra en kokebok jeg kjøpte her med vegetariske tapas. Lucia er absolutt ingen kokk, og jeg kan vel heller ikke kalles for noen ekspert, selv om jeg tør påstå at jeg har en smule mer erfaring på kjøkkenet enn L. Så det ble multiple telefonsamtaler mellom Lucia og hennes mor i Tsjekkia for å få til pannekakene, men resultatet ble strålende. Mødre er gode å ha!

Lucia på kjøkkenet.

Folka dro videre ut på byen kl ni bortsett fra Maya og meg, vi ble igjen for å se film. Det var veldig koselig kveld, og Maya og jeg er faktisk ganske like på mange måter. Vi begge foretrekker i alle fall å ha det koselig med få gode venner hjemme enn å farte ute på byen.

Som dere ser så kan jeg i alle fall ikke klage på maten denne helgen. Ei heller godt samvær. Men været derimot, det har virkelig sine gode og dårlige dager. Nå som temperaturen var nærmest stabil på +5-10 grader, kom det en liten kuldebølge (-2 grader) og lager kaos for alle og enhver. For når spanjolene våkner opp til 2cm nysnø, da stopper verden for dem. Uten vinterdekk blir det trafikkaos ved den minste lille bakke, og enkelte lærere kansellerer til og med sine klasser. Jeg måtte bare smile der jeg så bil etter bil som prøvde forgjeves å komme opp en bittebittebitteliten bakke.

Norge er best!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar