søndag 7. februar 2010

Over en mnd i Pamplona

Ja da har jeg allerede rukket å tilbringe litt over en mnd i Spania! Det har gått innmari fort. Skole, flytting, mange nye bekjentskap og venner gjør sitt til at dagene fylles fort opp. Men det har ikke blitt så mye hest, for utrolig nok så har jeg kommet til den konklusjonen at jeg kanskje ikke skal bruke så mye penger på det, og heller reise litt isteden. Jeg har jo uansett verdens beste hest som venter på meg hjemme. Men en ridetur i ny og ne hadde ikke gjort noe da :)

Mine hybelkamerater Marie og Lucia (Lutska) er det ingenting å klage på. De er inkluderende, imøtekommende, pratsomme, morsomme, hyggelige og finner stadig på nye ting å gjøre. De kommer alltid litt for sent til avtaler og legger seg ikke før kl 3 på natta. Litt kontrast til meg, som foretrekker å sove før kl er elleve og er alltid fem minutter for tidlig.

Marie (t.v) og Lucia.

Marie er også vegetarianer, og hun har klart å spore opp to butikker med stort utvalg av sojaprodukter og alternativer til kjøtt, bare to min gange fra hybelen vår. Herlig! Og så finnes det en vegetarrestaurant i gamledelen av byen, men den har vi ikke fått prøvd enda.

Senest i går kveld klarte Lucia å overtale meg til å bli med ut på byen en tur. Jeg satt allerede i pysjen, men "ÅÅÅÅÅ, gjør det for meg, please, jeg har sååååååå lyst" klarte jeg ikke å si nei til. Så da ble det vin og tapas igjen, og en stor dose klesvask i nærmeste framtid. For her eksisterer ikke røykeloven, og tobakklukten fester seg med en gang.

Ute på tapas blir det gjene litt stjeling av naboens pinchos når man har spist opp sin egen :)

På lørdag studerte jeg med Alfonso igjen, han som prøver å lære seg norsk. Jeg vet ikke akkurat hvor mye jeg er til lærer, men han kan jo ikke et eneste ord så vi er jo ikke akkurat inne i vanskelige gramatiske termer enda. Og det er innmari godt utbytte for meg, Alfonso er jo nesten som min egen privatlærer i spansk. Og siden han har studert så mye språk har han veldig mye kunnskap og svarer godt på alle mine spørsmål om hvorfor man bruker det verbet i steden for det, etc.

Oversikt over campus på universitetet, tatt i dag.

I kveld skal jeg på middag til Julie (Canada) hvor også Simón fra Frankrike kommer. Han har jobba et år i Norge og vil gjerne praktisere litt norsk.

Sees til sommeren!

1 kommentar:

  1. Hei Maja!
    Første gang på bloggen din i dag. Håper du har det bra, sett litt på siden din og det ser bra ut :)
    Du har vel kommet deg litt på plass, stå på!
    - Følger med deg vettu
    Klemmer fra Linda " hjelpepleier"

    SvarSlett