lørdag 27. februar 2010

Olite er vel verdt et besøk!

I landsbyen Olite, 42 km fra Pamplona og 40 min med buss, finner vi det imponerende Palacio Real de Olite (slott/borg), som tidligere var bostedet til kongene i Navarra. Og ifølge guideboka mi er det et imponerende syn, med tårn, kupler, haller og fangehull tatt rett utifra Walt Disney. Og hit gikk turen i dag.

 

I regnvær selvfølgelig, til Helles store fortvilelse. Neida, vi led ingen nød, og sola tittet frem ganske så fort. Trange koselige gater, hus av stein, eldgamle bygninger. 

Litt vanskelig å få tatt et oversiktsbilde av borgen og hvor flott den var, men her kommer det noen bilder som kan gi et lite inntrykk.


 
Bildet over er tatt fra innenfra borgen, ja vi gikk jo selvfølgelig inn og klatra helt til tops i det høyeste tårnet. Flott utsikt!

 
  
Nedenfor ser vi inngangen til en kirke tror jeg.

 Oj oj oj, jeg likte med her!
 
Det ble tapas og kaffe på en lokal bar og kake på en annen en, før vi tok bussen tilbake til Pamplona. Men vil bare nevne at to vegetarianere på landsbytur lider ingen nød, bildet nedenfor er bevis på det: hvitløk og soltørka tomater er vel basis i enhver veggis matlager, he he :)
 

Og som dere kanskje har fått med dere så blåser det ganske mye her nå i kveld. Vinden har vært oppe i 49km/t, det river og rusker så hardt at biter av takene på husa her faller av. Så pass opp, den som måtte ferdes gatelangs! Jeg føler nesten at jeg blir forfulgt av ekstremvær over alt jeg ferdes: i Guatemala herjet orkanen Wilma og her blåser vi over ende.

Forøvrig så har det vært sushi a la vegetar til middag i kveld, med venner og bekjente fra seks forskjellige land. Egen blogg om det straks. Og så blir Helle over til mandag morgen, for togene i morgen var alle fulle. I den sammenheng lette Helle og jeg febrilsk etter et sted å printe ut den forhåndsbestilte togbilletten sent lørdag kveld, for "printerbutikken" var stengt og universitetet bød på problemer. Dermed endte vi opp på et reisebyrå kl seks på kvelden, hvor dama bak skranka var så snill å la oss printe ut gratis. Før vi lyktes var vi innom både tannlegesenter og apotek, så seks forsøk måtte til.

Vi ser an været med tanke på morgendagens planer. God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar