torsdag 14. januar 2010

Begynner å falle på plass, tror jeg.

Nå er snart første skoleuke over og hverdagen tar meg igjen. Det er mye som skjer, både på skolen og utenfor.

Når det gjelder førstnevnte så har jeg mer enn nok med å holde hodet over vannet. All undervisning foregår på spansk, og det er en utfordring i seg selv. Lærerne snakker så himla fort, men jeg får med meg det vesentlige. Håper jeg. Og så kreves det ganske mye av oss, med innleveringer, deleksamener og hovedeksamener. I tillegg evalueres den muntlige aktiviteten i timene, og der sliter jeg. Det er så mye lettere å bare lytte til de andre enn å hoppe i det selv med hodet først.


Den gamle delen av byen

Jeg går i klasse med folk fra de fleste verdenshjørner, alt etter hvilke fag jeg har siden vi kan velge fag fritt. Dette har resultert i at jeg har blitt kjent med to taiwanske gutter og jenter, en gutt og en jente fra Den tjsekkiske republikk og en haug med amerikanere. Det finnes også én annen nordmann på skolen, men han har jeg bare utvekslet to ord med den første dagen og regner ikke med å se noe mer til han.

Jeg begynner å føle meg mer og mere hjemme på rommet mitt og har kjøpt inn diverse nødvendigheter. Men det er fortsatt en utfordring å handle, matvarene er så forskjellige fra hva jeg er vandt til og det å finne sengesett i riktig størrelse ga meg problemer.

Jeg merker at jeg stadig lærer nye spanske ord, og er jeg heldig så kan jeg plukke opp et ord ellet to når folk går forbi. Men å prate selv er fortsatt en urokkelig hindring i hverdagen. Ting tar tid!

 
Fire amerikanske jenter; Kristen, Lisa, Lauren og Kristen, som jeg har blitt kjent med. 

Folk blir veldig overrasket når de får høre at jeg er utdannet sykepleier, og så er jeg her. Hakeslepp får de to sekunder etterpå når de hører at jeg har sagt opp jobben og har uvisse planer for høsten. Jeg har ikke møtt en eneste annen som meg, som bare gjøre det på frilans, alle andre er på utveksling gjennom universitetet i hjemlandet.

I morgen får jeg vite om de har plass til meg som frivillig på sykehuset, og på lørdag blir det klassetur til San Sebastian.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar