torsdag 7. januar 2010

Reise og fellesskap.

Jeg har kun vært i Spania noen få dager, men har allerede møtt flere fantastiske mennesker. De fleste er reisende, enten som backpacker, pilgrim eller for lengre opphold som meg.

Jeg har møtt dem alle sammen der hvor jeg bor, det er en stor fordel med å reise aleine og å bo på sovesal. Det er rart hvordan man blir så lett kjent med fremmede på denne måten. Og jeg vet ikke helt hva det er som skjer med meg egentlig, jeg som foretrekker en god bok og å gå tidlig til sengs, blir sittende oppe til midnatt med en øl i hånda med folk fra hele verden rundt meg.


Alejandro er snart ferdig med melkekartonglommebok nr uendelig. 

Spanjolen Alejandro som har sagt opp jobben for å reise verden rundt, tjener penger til reisen ved å lage lommebøker av melkekartonger og selge dem for 3Euro stk. Genialt. Han byr mye på seg selv og lærer det bort til alle interesserte, inkludert meg. Han er også en person som elsker å prate og bli kjent med folk og kulturer fra alle verdens hjørner. Han tar initiativ og finner på ting vi kan gjøre sammen alle sammen.


 Melkekartongen klippes opp og stiftes sammen.

 
Ferdig! En lommebok til, og forhåpentligvis snart 3 euro rikere.

Så det er på grunn av folk som han at jeg var ute på tapas og øl og feiring av helligdag i går kveld, og spiste felles frokost og middag i dag med folk fra Mexico, Tyskland, USA, Colombia, Nederland og Spania. Hans daglige frase og begrunnelse for sitt reisende hjerte, er: es magico! (Det er magisk)
Alle deler mat med alle, alle prater med alle og alle tar vare på de rundt seg. 

EN EKTE PILGRIM

Robert fra Tyskland begynte å gå fra Dresden, Tyskland, i juli, og har gått på beina helt hit, og skal fortsette helt til Santiago de Compostela. Ja, på BEINA helt fra nord Tyskland. Han er gal. Utholden. Inspirasjonskilde. Digger folk som følger drømmen og gjør det de vil.


Den ultimate pilgrim; Robert 

I morgen skal jeg på universitetet for å bli med på velkomstdagene for de internasjonale studentene. Blir spennende!

2 kommentarer:

  1. Hola! Kos deg i Pamplona. Følger med:-)

    SvarSlett
  2. Hallo Maja, godt å se at du har fått en bra start! Hjemmesiden er nå huket av i favorittmappen og jeg kommer til å titte innom framover. Det å reise handler ofte minst like mye om hvem man ser og opplever ting sammen med som hva man ser. De beste minnene er ofte de små tingene som du aldri hadde gjettet på forhånd. Det virker som du er inne på rett spor her, så jeg ønsker deg god tur videre. Håper du fortsetter å treffe bra mennesker!

    SvarSlett