tirsdag 12. januar 2010

Skolestart og flytting

Ja da var skolen i gang for fullt.

På mandag var det skriftlig og muntlig test for å plassere oss i grupper etter nivå. Jeg grua meg som en liten unge, men det gikk bedre enn jeg trodde, i alle fall med den muntlige. I løpet av fem minutter hvor vi fortalte om oss selv var vi ferdige, deilig. Den skriftlige varte en time, og med mange valgmuligheter og fallgroper er det lett å gjøre feil. Utrolig nok gjorde jeg det ganske bra på begge prøvene, og havnet i nest øverste nivå i skriftlig og øverste nivå i muntlig. Skummelt.

Jeg har fire fag; Spansk gramatikk, spansk muntlig, spansk skriftlig, og spansk sivilisasjon og kultur. Sistnevnte tror jeg byr på den største utfordringen siden vi både må lære oss fakta som politikk, kultur og geografi, og å henge med på språket i tillegg. Med fem eksamener i bare det ene faget tror jeg nok ikke dette blir noe latmannsliv.

Jeg har også kjøpt meg en mobiltelefon, en billig Nokia for ca 120 NOK. Billig, og en nødvendighet for å holde kontakt med resten av folka her.

Jeg har også fått sett meg litt mere rundt her i byen, spesielt gamlebyen. Men jeg går fortsatt ikke ut av døra uten kart i lomma, selv om jeg innimellom kjenner igjen et gatehjørne eller to. Jeg er ikke vandt til å orientere meg i en by, og for meg er byen en jungel av sement. På leting etter turistinformasjonen rota jeg meg litt bort i gamlebyen, og med sine trange gater, høye og gamle bygninger er den selve sjelen i Pamplona. Likte meg der.

Jeg har også flyttet inn på en privat studenthybel, og bor nå sammen med to spanske jenter; Aida og Violeta. Deilig å være ute av hostelet, selv om jeg hadde et firemannsrom aleine og likte meg veldig godt. Den største plagen var kulda. Med uisolerte bygninger og sementgulv på badet har jeg følt meg konstant kald siden torsdag.
Her i gate Abejeras i Iturrama hvor jeg bor nå er det god temperatur på både bad og soverom, deilig. Aida og Violeta virker veldig hyggelige, men jeg har ikke fått snakket så mye med dem enda siden vi alle er ganske opptatte med studier etc.

Her kommer noen bilder av el piso compartido innenfra, for de som skulle være interesserte i det.





Rommet mitt, som allerede etter en time har klart å bli rotete. 


Stue/fellesrom


Utsikt fra verandaen. Jeg bor i 4. etasje.


Etter skolen i morgen skal jeg møte Lauren fra USA slik at vi kan melde oss som frivillige på sykehuset sammen.

2 kommentarer:

  1. Hei kjære Maja!
    Nå virker det som du er kommet i stand der nede:) Dette blir nok kjempebra!
    Moro å følge bloggen din.
    Stor klem Marte:)

    SvarSlett
  2. Hei Maja =)

    Det så koselig ut hos deg :) Håper du har det fint, du som er så flink får skolen helt sikkert i boks ;D

    Klem Dina

    SvarSlett