tirsdag 5. januar 2010

Ankomst Spania

Framme i Barcelona! Og jeg fikk smake på både flaks og uflaks på turen nedover.

Flaks
Ryanair er relativt sære med å kun tillate en bagasjevekt på 15 kg. Jeg hadde pakket etter beste evne og kun tatt med det aller nødvendigste, med planer om å kjøpe det som kan kjøpes i Spania. Jeg klarte meg på den nette vekten av 15,9 kg, noe som ble godtatt med et nødskrik. Yes! Penger spart er penger tjent. En god start.

Uflaks
Men den gode starten varte ikke lenge, for etter sikkerhetskontrollen, som forøvrig bød på uant trøbbel med eksterne blitzet og diverse ledninger til pc og kamera, fikk jeg beskjed om at flyet var forsinket en time. Typisk. Så der satt jeg da og ventet, jeg som hadde mer enn nok tid fra før. Da er det godt med The Rough Guide to Spain, laptop og 501 Spanish Verbs i håndbagasjen. Jeg forlot ikke norsk jord før nærmere halv elleve mandag kveld.

BARCELONA

Jeg har blitt forelsket i denne byen!

Knut Hamsun åpner sin roman Sult på følgende måte: Det var i den tid jeg gikk omkring og vandret i Kristianaia, denne forunderlige by som ingen forlater før han har fått merker av den. (Fritt fortalt fra Majas hukommelse etter pugging til norsk muntlig eksamen på ungdomsskolen, som utrolig nok fortsatt henger igjen)

Og det er slik Barcelona føles! Byen har sjel. Jeg vil tilbake hit. En og en halv natt er alt for lite.


     http://www.ics.uci.edu/~eppstein/pix/bar/gq/LaRambla-m.jpg

I Barcelona hadde jeg et par oppdrag på dagsplanen. Jeg måtte kjøpe shampoo og balsam, for toalettartikler var noe av det som måtte bli igjen hjemme for å spare vekt. Og det å finne shampoo og balsam som ikke var testet på dyr var lettere sagt enn gjort. 

Første dag i Barcelona skulle jeg også orientere meg fram til riktig togstasjon, ja det finnes hele fire av dem i denne byen, for å komme meg videre til Pamplona på onsdag. Jeg fant fram til riktig togstasjon, og den viste seg å være på størrelse med en flyplass, og samtdig like lett å gå seg bort på og miste oversikten. Jeg fikk ikke mye ut av hjelpen i informasjonsluka, men trapper opp her i morgen tidlig for et tog jeg tror går 09.20.

OVERNATTING

Forøvrig så sover jeg på samme herberge som søstrene mine og jeg bodde på da vi var her en helgetur i mars 09, men denne gangen tok jeg den billige varianten og deler rom med fem andre mennesker. Det er i alle fall et ektepar fra korea, en gutt fra USA og en jente fra Tyskland. Har ikke møtt dem alle sammen, og regner ikke med å komme i noe særlig kontakt med dem heller. Snorking, gatebråk og biler er ukjente lyder for meg, så noe kvalitetssøvn blir det ikke.

VEGETARHIMMEL

For en vegetarianer er Barcelona utmerket. Etter en snartur opp og ned La Rambla har jeg snublet over to vegetarsjapper, et gedigent grønnsaksmarked og Hard Rock Café med sin vegetarburger. Herlig!

Her er det forresten ca 10 varmegrader og duskregn.
Og for dem som skulle lure; Jeg har det toppers, koser meg, er veldig spent, prøver meg på noen spanske fraser men slår fort over til engelsk når forståelsen den ene eller andre veien svikter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar