lørdag 9. januar 2010

Velkomstdag og dårlig vær

På fredag var jeg med på velkomstdagen for internasjonale studenter, og den var vel verdt å få med seg. Her fikk vi masse nyttig informasjon om alt fra anskaffelse av VISA til diverse studenttilbud og frivillig arbeid. Tror jeg kunne tenke meg å melde meg som frivillig på sykehuset eller i fengselet eller liknende. Fin måte å komme i kontakt med folk og å praktisere spansk.


Bilde av en liten bakgård i en av de mange bygningene på universitetet. 

Vi er vel ca 40-50 internasjonale studenter som begynner nå, men bare 10 av dem omtrent skal gå sammen med meg. Flertallet er på utveksling gjennom universitetet i hjemlandet. Det er mange amerikanere og tyskere, et par andre fra diverse land, og én norsk gutt. Kenya, Belgia, Chile, Frankrike og Colombia er i alle fall representert.

Etter introduksjonen var det rundtur på campus og i byen, med avslutning på tapasbar med øl og god mat. Veldig hyggelig.

DÅRLIG VÆR

I går og i dag har det vært unormalt kaldt i Pamplona med en temperatur mellom -3 og +3 grader, og i løpet av 24 timer har det kommet 5-7 cm med snø. Med hus som ikke er isolerte blir det ganske kaldt, innendørs i alle fall. I natt sov jeg med langarmet ulltrøye og genser. Forkjølet har jeg også blitt. På grunn av været ble også klasseturen til San Sebastian utsatt.

 Men snøen gjør meg ingenting, jeg synes bare det er vakkert.




På vei til universitetet, samt to italiense studenter.


 Campus på universitetet.



VANDRETUR

Siden turen på lørdag ble utsatt, har jeg vandret rundt med fremtidige medstudenter i Pamplona i halve dag. Vært på café og tapasbar og sett oss litt rundt. Praten går på engelsk siden flesteparten av de jeg hang med i dag var fra Canada eller USA.


For det meste amerikanere og tyskere på bildet. 


I morgen planlegger jeg en rolig dag, jeg føler det har skjedd så mye på så kort tid og tror jeg trenger å lande ordentlig før skolen begynner for fullt.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar